Wielki sukces drużyny LO nr XVII w konkursie Astro Pi

Drużyna Astrokompasy, w składzie: Bartosz Szewczyk, PaDrużyna Astrokompasy, w składzie: Bartosz Szewczyk, Patryk Gazdecki, Kamil Bouhaouli, Witold Krupa, Piotr Cywiński oraz Mateusz Marczak z klasy 1C zakwalifikowała się do 3 etapu Międzynarodowego Konkursu AstroPi organizowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Na ponad 200 drużyn z całej Europy, wybrano 114. Kod naszych uczniów zostanie uruchomiony na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Chłopców czeka teraz praca nad opracowaniem danych eksperymentalnych i stworzeniem raportu.
Przeczytaj o szczegółach pracy nad projektem.tryk Gazdecki, Kamil Bouhaouli, Witold Krupa, Piotr Cywiński oraz Mateusz Marczak z klasy 1C zakwalifikowała się do 3 etapu Międzynarodowego Konkursu AstroPi organizowanego przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Na ponad 200 drużyn z całej Europy, wybrano 114. Kod naszych uczniów zostanie uruchomiony na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).
Pierwszy etap polegał na zaprojektowaniu eksperymentu, który mógł być przeprowadzony na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przy użyciu mikrokomputera ze specjalnym zestawem czujników - Astro Pi. Po zakwalifikowaniu się do drugiego etapu uczniowie (a właściwie Szkoła) otrzymała od ESA taki mikrokomputer (Raspberry Pi) na własność. Etap ten polegał na napisaniu programu w Pythonie, który zrealizuje wcześniej zaprojektowany eksperyment. Uczniowie spotykali się przez kilka miesięcy raz w tygodniu (nawet przez ferie zimowe i świąteczne), uczyli się podstaw Pythona, obsługi mikrokomputera Raspberry Pi oraz zamontowanych czujników Sense HAT, a także zdobywali wiedzę na temat ISS oraz warunków, jakie w nim panują.
Eksperyment, który zaprojektowali uczniowie klasy 1C jest wielowątkowy, polega na zbadaniu zmian warunków panujących wewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (temperatura, wilgotność oraz ciśnienie) w zależności od jej ekspozycji na Słońce (połowę swojej orbity ISS jest wystawiona na wpływ Słońca, a drugą jest w cieniu Ziemi). Chcemy sprawdzić czy system podtrzymywania życia działający w latającym laboratorium jest skuteczny i wydajny. Dodatkowo chcemy sprawdzić, jak ISS ustawia się na orbicie, czy doznaje rotacji, czy może jest ustawiony w jednej orientacji. Liczymy również na to, że podczas gdy nasz kod będzie działał na pokładzie naszego satelity, zarejestrujemy przyspieszenie, powstałe przez włączenie silników do poprawy pozycji Stacji na orbicie. Szanse są niewielkie, ponieważ korekta dokonywana jest raz na 3-5 dni, a nasz kod będzie działał zbierając dane przez 3 godziny (pełne dwie orbity). Jako urozmaicenie projektu, uczniowie zaprogramowali także strzałkę (na wyświetlaczu ledowym nakładki Sense HAT), która co 30 sekund wskazuje biegun północny pola magnetycznego Ziemi.
Drużyna miała podzielone zadania, Patryk był głównym deweloperem, Kamil deweloperem oraz inżynierem - specjalistą od czujników, Bartek był menagerem drużyny, miał największy wkład w projektowanie eksperymentu w pierwszym etapie konkursu, a także wspomagał pisanie kodu, Witek został specjalistą od ISS, Piotr i Mateusz zajmowali się opracowaniem dokumentacji. Wszyscy spisali się świetnie, wykonali ogromną pracę.
Udało nam się zaprosić do współpracy pana Pawła Burniaka, który pomógł chłopcom wdrożyć się w podstawy Pythona oraz sprawował rolę mentora grupy i recenzenta kodu. Pomógł również pan Jędrzej Górski, który wprowadził drużynę w podstawy pracy w projekcie naukowym, rozszerzył wiedzę dotyczącą ISS oraz ofiarował wiele cennych wskazówek, które pomogły udoskonalić pracę drużyny. Szczegóły związane z ISS przekazała pani Anna Bukiewicz-Szul - opiekunka drużyny.
To jednak nie koniec. Od marca do pierwszego tygodnia maja kody 114 zwycięskich drużyn będą uruchomione na dwóch mikrokomputerach AstroPi (Izzy i Ed) na ISS. Dane, które zbiorą będą przesłane do szkół. Ostatni etap konkursu polega na opracowaniu zebranych przez AstroPi danych i stworzeniu raportu, w którym drużyny muszą wykazać skuteczność swojego eksperymentu, uzyskać wnioski, wypunktować błędy. Nasi uczniowie mają szansę na zdobycie wyjątkowych nagród oraz certyfikatów. Konkurs zakończy 11 czerwca. Wyniki powinny być ogłoszone przed zakończeniem roku szkolnego.
GRATULACJE DLA DRUŻYNY! Czekamy na kolejne sukcesy :)